Alla Prima is een schildertechniek waarbij een nieuwe verf laag wordt aangebracht op de voorafgaande nog natte verf lagen. Deze techniek wordt ook wel nat-in-nat schildertechniek genoemd. Met deze techniek wordt het schilderij binnen een redelijk korte tijd geschilderd. De kleuren worden behalve op het palet ook op het schilderij zelf gemengd en nat tegen en over elkaar aangebracht. Het is gemakkelijker als het formaat van het canvas klein is omdat het in één sessie moet wordt geschilderd. Deze schildertechniek wordt vaak gebruikt bij olieverf omdat de verf langzaam droogt.
Welke schilders werkten vroeger in Alla Prima techniek?
Een van de eerste kunstenaren die de schildertechniek alla prima gebruikten waren de Nederlanders, die het in de 15e eeuw al in de praktijk brachten. De kunstenaar Frans Hals laat in ‘Malle Babbe uit 1633 zien hoe het schilderen van alla prima emotie en energie kan toevoegen aan een schilderij. Je kan de penseelstreken heel duidelijk zien. Hals’ schilderijen en anderen maakten de weg vrij voor schilders die er naar streefden visuele informatie te beperken tot zo min mogelijk penseelstreken. Alla Prima schilderen werd de beste manier voor realisten zoals John Singer Sargent en postimpressionisten zoals Paul Cezanne. Zij legden het onderwerp op een levendige en directe manier vast. Zeer kort daarop werd Alla Prima kunstwerken een doel op zich. De bijna dansende penseelstreken en kleuren staan prominent in de beroemde werken van Van Gogh.
Hoe begin je?
Je begint vaak zonder ondertekening en in sommige gevallen zal je heel summier de grote lijnen met houtskool aangeven. Hierna zal je op je gevoel verder schilderen en wijzigingen aanbrengen. Een foutje gemaakt? Geen probleem! Dit corrigeer je makkelijk weg met terpentine (of water als olieverf op waterbasis is). Met deze schildertechniek zie je de kwaststreken en ook meestal de gekleurde ondergrond gewoon door het werk heen schemeren.
Hoe ga je verder te werk?
Je schildert nat-in-nat, je maakt je schilderij dus in een keer. Je zet je schilderij in een keer op. Je werkt in de natte verf en schildert zo lang door totdat het af is. Je kan dit doen met smeuïge dikke verf zo uit de tube, je hoeft dus niet in lagen te werken. Tijdens het schilderen is het niet nodig je lagen te laten drogen. Het is een hele ongedwongen manier van schilderen. Je werkt aan jouw hele schilderij tegelijk. Probeer deze hele spontane manier van schilderen uit en durf hierbij fouten te maken!
Of je brengt de eerste laag in grote lijnen net zo dun als waterverf in een donkere kleur aan. Je gaat vervolgens wel meteen door met de tweede laag als de eerste nog nat is. Zo vloeien de eerste twee lagen in elkaar over. Er ontstaan op je werk zachte randen waar je verf erg dun is. Waar je verf iets dikker is blijft de tweede laag erop liggen. Vaak geeft deze techniek een doorschijnend en zacht karakter aan je vormen.
Tijdens onze Masterclasses zal deze werkwijze verder in de praktijk worden uitgelegd.
www.hetzeeuwselicht.nl